Updates

BSN ongeldig

In de laatste FO update is er een strengere controle m.b.t. het BSN ingebouwd. Mocht de klant bij het opslaan van een kandidaat zonder BSN de melding krijgen dat het ‘BSN ongeldig’ is dan staat er wellicht een ‘nul’ (0) in het BSN veld.

Dit is eenvoudig op te lossen:

  1. zet het veld ‘Historie Status’ tijdelijk op ‘gaat voor ons werken’,
  2. verwijder de ‘0’ uit het veld BSN,
  3. zet de originele instelling ‘Historie Status’ weer terug.

Als het goed is kan de kandidaat nu wel worden opgeslagen.

 

Lees verder...  

Onderstaande wijzigingen zijn verwerkt in de software na de installatie van update 22.06.

Wet- en Regelgeving

Private Aanvulling WW (PAWW)
Vanaf 1 augustus zijn medewerkers verplicht een afdracht te doen voor de PAWW. Conform ABU/NBBU CAO zijn werkgevers verplicht hiervoor een compensatie te geven.

Wat is de PAWW?
Wanneer een medewerker onverhoopt in de WW terechtkomt, krijgt hij een uitkering via het UWV. Stichting PAWW zorgt dat de medewerker, indien hiertoe recht bestaat op basis van de cao, een aanvullende uitkering krijgt na het verstrijken van de WW. De uitvoerder van de regeling berekent de uitkering en zorgt ervoor dat de duur van de PAWW en de nieuwe WW samen gelijk zijn aan de WW-uitkering waar een werknemer recht op zou hebben vóór 2016.

Wat moet u zelf regelen?
U dient zelf voor de aanmelding te zorgen bij Stichting PAWW. Meer informatie over de regeling en het aanmelden vindt u op https://spaww.nl/.

Let op: Als u niet bent aangemeld, kunt u vanzelfsprekend ook de informatie niet tijdig aanleveren.

PAWW aanpassingen in Freepack

Tijdens de installatie van update 22.06 worden alle uitzendadministraties bijgewerkt met de nieuwe PAWW percentages. In programma 313 Bedrijfsvereniging wordt per aanwezige BV een nieuw datumrecord aangemaakt per 01-08-2022.

Wanneer u na de installatie van update 22.06 Freepack opnieuw opstart, krijgt u de volgende melding te zien:

Let op: Payroll administraties (zie afdrukprogramma 312 Werkgever) krijgen bovenstaande melding niet en worden dus ook niet bijgewerkt met de nieuwe percentages aangezien payrolling niet onder de uitzend cao valt.

afdrukprogramma 313 Bedrijfsvereniging
Via het afdrukprogramma 313 bedrijfsvereniging (F4 313) kunt u controleren of voor alle administraties en BV’s de PAWW velden per ingangsdatum 01-08-2022 zijn gevuld (PAWW 0,2% en PAWW compensatie 100%).

Programma 316 Grootboekrekeningen
In programma 316 Grootboekrekeningen moet u zelf nog wel de (nieuwe) grootboekrekeningen ingeven (koppelen) voor de inhouding PAWW (tabblad 1) en de compensatie PAWW (tabblad 2). Wanneer deze grootboekrekeningen nog niet bestaan, kunt u deze (in overleg met uw accountant) aanmaken in programma 216 Grootboekrekeningen.

Op tabblad 3 hebben we ook alvast een WG-aandeel PAWW aangemaakt voor het geval dat in de toekomst de PAWW een WG-afdracht wordt. Voor nu hoeft tabblad 3 niet ingevuld te worden.

4-weken periode 8
De ingangsdatum van 1 augustus (week 31) valt midden in de 4-weken periode 8. Wanneer u alle weken binnen deze periode in één keer verloont, zal over de gehele periode PAWW worden berekend. Wilt u dit niet, dan dient periode 8 in twee delen verloond te worden; eerst de werkbrieven van 29 en 30 invoeren en verlonen, en daarna pas week 31 en 32.

Terugzetten back-up
Indien er een back-up wordt teruggezet via 119 en de situatie gaat daarmee terug naar data van vóór de update, dan moet Freepack opnieuw worden opgestart. Pas dan worden de PAWW velden weer toegevoegd.

PAWW opgave

De programmatuur om een periodieke ‘opgave’ te doen in het portaal van de Stichting PAWW zal later deze maand worden uitgeleverd in update 22.07.

 

Lees verder...  

Onderstaande wijzigingen zijn verwerkt in de software na de installatie van update 22.05.

Wet- en Regelgeving

Vanaf 1 juli 2022 gelden er nieuwe minimumlonen

Aangezien de nieuwe minimumlonen ingaan op de vrijdag van week 26, vinden in die week binnen programma ‘341 – Werkbrieven’ twee controles plaats:

  1.  Wanneer er enkel gewerkt is op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag dan wordt de werkbrief gecontroleerd aan de hand van de oude minimumloontabel van 01-01-2022.
  2.  Is er ook gewerkt op vrijdag, zaterdag of zondag dan vindt er een controle plaats aan de hand van de nieuwe minimumloontabel van 01-07-2022.

Hoe week 26 te verlonen?

Als er op het minimumloon wordt verloond dan kan week 26 op twee manieren worden verwerkt.

  1. De gehele week verlonen tegen het nieuwe minimumloon.
  2. Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag verlonen tegen het oude minimumloon; vrijdag, zaterdag en zondag tegen het nieuwe minimumloon. In dit geval moeten er voor week 26 twee werkbrieven worden aangemaakt.

Aanpassen minimumlonen uitzendingen

Via programma ‘339 – Periodieke verhogingen – Minimumlonen’ kunnen automatisch de minimum uurlonen in de lopende uitzendingen verhoogd worden met het nieuwe minimumloon. Via dit programma worden de uitzendingen automatisch afgesloten en, met als startdatum de opgegeven datum van 01-07-2022, weer opnieuw aangemaakt met het nieuwe minimumloon.

Aanpassingen

Programma 262 grootboekkaarten

Het afdrukken en raadplegen van programma ‘262 grootboekkaarten’ (en de historie 273 grootboekkaarten) is op diverse punten aangepast. Het afdruk- en raadpleegoverzicht toont in het geval van een verkoop- of inkoopfactuur het nummer én de verkorte naam van de debiteur of crediteur. Aan het raadpleegmenu zijn nieuwe knoppen toegevoegd waarmee o.a. de kopiefactuur kan worden bekeken.

Afdrukken 262 grootboekkaarten

Als op het afdrukoverzicht de kolom “Dagb” de waarde “VERK” bevat, dan toont het systeem het nummer en de verkorte naam van de debiteur in de nieuwe kolom “Db/Cr”. Indien in de kolom “Dagb” de waarde “INK” staat vermeld, dan wordt het nummer en de verkorte naam van de crediteur getoond; in alle andere gevallen blijft de kolom “Db/Cr” leeg.

Raadplegen 262 grootboekkaarten

Wanneer de geraadpleegde regel een verkoopfactuur betreft dan kan middels de nieuwe knoppen de kopiefactuur, het detail van de factuur en het detail van de debiteur worden bekeken. Bij een inkoopfactuur kan in plaats van de ‘kopiefactuur’ het gekoppelde ‘document’ worden ingezien (bijvoorbeeld een ingelezen inkoopfactuur).

 

Wettelijke betalingstermijn

Als er geen afspraak is gemaakt met de klant, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. Indien er wel een (individuele) afspraak is, mag dit ook hoger zijn, maar maximaal 60 dagen.

In programma 241 Debiteuren (tabblad 2) zijn twee nieuwe controles toegevoegd aan het veld ‘betalingstermijn’. Wanneer ‘individuele afspraak’ is aangevinkt dan kan de betalingstermijn maximaal 60 dagen zijn. Is dit veld niet aangevinkt dan kan hier maximaal 30 dagen worden ingevoerd.

 

Openstaande AOK’s zonder (lopende) uitzending

Aan het afdrukprogramma 331 Uitzendkrachten > Arbeidsovereenkomsten kan via een nieuwe optie een overzicht worden getoond van ‘openstaande AOK’s zonder (lopende) uitzending’.

Dit nieuwe overzicht toont alle inactieve AOK’s die niet gekoppeld zijn aan een uitzending of waarvan de uitzending is beëindigd (einddatum uitzending ligt in het verleden)

Deze AOK’s kunnen eventueel worden verwijderd of beëindigd via programma 331 Uitzendkrachten > AOK’s.

 

 

 

Lees verder...  

Onderstaande nieuwe functionaliteiten en aanpassingen zijn verwerkt in de software na de installatie van update 22.04.

Nieuwe functionaliteiten

ET regeling naar CSV
Programma ‘F4 331 > Uitzendkrachten > Selectie uitzendkrachten > ET regeling’ is uitgebreid met de mogelijkheid om deze lijst te exporteren naar een CSV bestand. Dit geldt alleen voor klanten die ook de Exportmodule afnemen.

Afwijkende e-mailadressen
In programma 372 Factuuradressen en 410 Factuuradressen kan een afwijkend e-mailadres worden ingegeven. De facturen uit de 300 en 400 module worden naar dit afwijkende adres verzonden. Alle andere e-mails m.b.t. debiteuren worden naar het ‘algemene’ e-mailadres in programma 241 Debiteuren gestuurd. Vanaf deze update worden ook de aanmaningen (F4-245) en de rekeningoverzichten (F4-244) naar dit afwijkende e-mailadres verstuurd en niet meer naar het algemene adres in 241. Kortom, alle e-mails die betrekking hebben op de facturatie worden verstuurd naar het afwijkende adres.

Pensioenhistorie naar CSV
De pensioenhistorie ‘F4 367 Verzekeringen > Pensioen > Pensioenhistorie’ kan nu worden geëxporteerd naar een CSV bestand. Dit geldt alleen voor de klanten die ook de Exportmodule afnemen.

Aanpassingen

Ingangsdatum Loonheffingskorting
Op de jaaropgave van de salarismodule werd de ingangsdatum van de ‘loonheffingskorting ja/nee’ verkeerd gevuld met de startdatum van de verloonde AOK. De ingangsdatum wordt nu gevuld met de begindatum van de allereerste boeking van het lopende jaar.

Fasesignalering
In deze update hebben we de volgende verbeteringen aangebracht in de ‘F4 386 > Fasesignalering’:
• De fasesignalering kan alleen nog worden beïnvloed als er handmatig een wijziging wordt aangebracht via ‘F4 386 > Fasesignalering’ > Wijzigen fase-indeling en niet meer als voor een nieuwe UZK een fasesignalering wordt gedraaid.
• De telling van de weken van AOW-gerechtigden; tot 01-07-2016 duurde fase A 130 weken, en na 01-07-2016 78 weken.
• De telling van de contracten in fase 3/B is aangepast.

Verlengde AOK’s
Arbeidsovereenkomsten die worden verlengd (via 331 of 521), horen geen nieuw nummer inkomstenverhouding (NumIv) te krijgen in de loonaangifte.

Bij een eerste verlenging werd er terecht geen nieuw NumIv toegekend maar vanaf de 2de verlenging (AOK 3 en hoger) werd er wel een nieuw NumIv aangemaakt.

Voorbeeld
• 4-weken periode 2021-10 is verloond met AOK 1 en aangeleverd met NumIv 1 (correct)
• 4-weken periode 2021-11 is verloond met AOK 2 (verlengd) en aangeleverd met NumIv 1 (correct)
• 4-weken periode 2021-12 is verloond met AOK 3 (verlengd) en aangeleverd met NumIv 2 (niet correct)
• 4-weken periode 2021-13 is verloond met AOK 4 (verlengd) en aangeleverd met NumIv 3 (niet correct)
• 4-weken periode 2022-01 is verloond met AOK 4 (verlengd) en aangeleverd met NumIv 3 (niet correct)

Met deze update is dit verholpen en worden er geen nieuwe NumIv’s meer aangemaakt als een AOK wordt verlengd.

Automatische intrekkingen 2022
In de eerstvolgende loonaangifte worden de in 2022 ten onrechte toegekende NumIv’s automatisch ingetrokken; er wordt ook een correctiebericht meegestuurd met het juiste NumIv. Dat betekent in ons voorbeeld dat voor periode 2022-01 numIV 3 wordt ingetrokken en dat er een correctiebericht wordt meegestuurd met numIV1.

Loon in geld
In de loonaangifte en op de loonstaat (kolom 3) wordt er gesproken over ‘loon in geld’. In het geval van een ET-verloning werd de uitruil niet van het loon afgetrokken. Tevens werd de uitruil onterecht in kolom 7 (aftrekposten) van de loonstaat gezet.

Dit is aangepast in deze update. Het loon in geld in de loonaangifte en op de loonstaat is nu minus de ET-uitruil én kolom 7 wordt niet meer gevuld met de ET-uitruil.

Controle instellingen
In ‘F4 331 > Controles > Controle instellingen’ werd het bijzonder tarief percentage van 38,94% ten onrechte gezien als een ‘onbekend’ percentage. Dit is aangepast.

 

 

 

 

Lees verder...  

AZW-premie en -inhouding

In de cao van de ABU en NBBU van 30-12-2019 staat in artikel 25 lid 5 dat de inhouding die bij de uitzendkracht gedaan mag worden voor de AZW, op basis is van het feitelijk loon. Op basis van dit artikel hebben wij per 2020 een aanpassing gemaakt in Freepack en is de werkgeverspremie en inhouding bij de uitzendkracht niet meer op basis van het SV-loon maar op basis van het feitelijk loon. Gedurende 2021 blijkt uit een e-mailwisseling met de ABU dat er een verschil is tussen de premie die afgedragen moet worden aan de verzekeraar en de inhouding bij de uitzendkracht.

De af te dragen premie:
Dit is de premie die door de verzekeraar gefactureerd wordt. De grondslag hiervoor is het SV-loon. De grondslag voor de AZW-uitkering sluit aan bij de grondslag voor de ZW.

De inhouding bij de uitzendkracht:
Op basis van de cao mag een gedeelte van de premie ingehouden worden bij de uitzendkracht. De hoogte van deze inhouding wordt door de bonden vastgesteld en als grondslag geldt hiervoor het feitelijk loon.

Aangezien er in 2020 en in 2021 geen onderscheid is gemaakt tussen de te betalen premie aan de verzekeraar en de inhouding bij de uitzendkracht en er voor beiden uitgegaan is van het feitelijk loon als grondslag, klopt de reservering voor de premie niet met wat er daadwerkelijk door de verzekeraar wordt gefactureerd (die is op basis van het SV-loon).

Update 22.01
Vanaf update 22.01 hebben we dit aangepast, waardoor de reservering beter aansluit bij de factuur. De inhouding bij de uitzendkracht is wel op basis van de juiste grondslag gedaan, zodat er geen correcties plaats hoeven te vinden. Het bedrag van reservering kunt u in overleg met uw accountant zelf aanpassen in de financiële administratie via een memoriaal boeking, op basis van de ontvangen facturen.

Lees verder...  

Gedifferentieerde premie Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof)

Met ingang van 1 januari 2022 wordt de basispremie Aof vervangen door een gedifferentieerde premie Aof. Kleine werkgevers gaan over het premieloon van hun werknemers een lagere gedifferentieerde premie Aof betalen dan overige (middelgrote en grote) werkgevers.

Tijdens de jaarstart wordt u gevraagd in programma ‘313 – bedrijfsvereniging’ (of programma 511 in de salarismodule) aan te geven of u een kleine of grote werkgever bent. Dit kunt u terugvinden in de beschikking Werkhervattingskas die u van de Belastingdienst heeft ontvangen. Op basis hiervan zal het juiste % voor u ingevuld worden. Vanaf update 22.01 worden de percentages voor de Aof en de kinderopvangtoeslag apart weergegeven.

Let op: in programma ‘316 – grootboekrekening’ (programma 514 in de salarismodule) wordt de premie ‘WG-aandeel WAO/WIA’ nog niet gesplitst in ‘Aof premie’ en ‘kinderopvangtoeslag’. Vanaf update 22.02 zal dit wel het geval zijn. Indien u voor beide premies aparte grootboekrekeningen wilt gebruiken, dan kunt u dit vanaf update 22.02 wijzigen

Lees verder...  

Wijzigingen Stipp per 1-1-2022

  • Het pensioengevend loon waarover de werknemer pensioen opbouwt verandert per 2022. Vanaf 2022 horen onder andere het toeslagloon en het overwerkloon tot de pensioengrondslag.
  • De wachttijd wordt verkort van 26 weken naar 8 weken.

Lees verder...  

Via het afdruk- en raadpleegmenu ‘382 Omzetstatistieken’ worden de marges tussen kostprijs en omzet getoond.

Wat gaat er mis?

  1. De kostprijs van een verloning wordt in sommige gevallen niet juist weggeschreven naar de programma’s in de 382 serie.
  2. Onderlinge verschillen in 382; Marge per Inlener bijvoorbeeld laat soms een andere kostprijs zien dan Marge per Week.
  3. De Controle loonaangifte werkt de kostprijs in 382 niet altijd juist bij. Er wordt o.a. gecontroleerd of de juiste premie WW is toegepast (jonger dan 21 jaar en boven de urennorm en premie WW-herziening als een JJN-AOK binnen 2 maanden eindigt) en past zo nodig de premie WW aan. Daarmee verandert ook de kostprijs.
  4. Via het raadpleegmenu ‘382 Margevergelijking’ kunnen de marges via de F9 toets opnieuw worden opgebouwd. Dat gaat niet in alle gevallen goed.

In update 21.11 hebben we dit opgelost. Reeds verloonde weken kunnen via de F9 toets in ‘F2 > 382 Margevergelijking’ opnieuw worden opgebouwd.

Lees verder...  

In het afdrukscherm loonspecificaties (F4 351) kan de gebruiker met het zetten van een vinkje besluiten om óók de bijlage van de loonstrook af te drukken. In programma 345 Lay-outs > loonspecificaties > Lay-outs kan vanaf update 21.11, dit vinkje default worden aangezet via de nieuwe optie ‘Bijlage altijd afdrukken’.

Lees verder...  

We hebben de signalering van oproepkrachten (F4 331) uitgebreid en verbeterd met de volgende punten:

  1. Een nieuwe combo ‘vaste arbeidsomvang ’in 331 Uitzendkrachten tab 5.
  2. Nieuwe knop ‘overzichten’.
  3. ‘Verloond aantal uren’ is nu inclusief direct uitbetaalde en afgerekende reserveringen.
  1. Nieuwe combo vaste arbeidsomvang

Als er een geldende oproep-AOK bij de uitzendkracht aanwezig is, dan is het nu ook mogelijk om in programma 331 Uitzendkrachten (tabblad 5) aan te geven of er een vaste arbeidsomvang is aangeboden, geaccepteerd of geweigerd en op welke datum.

  • Geaccepteerde en geweigerde aanbiedingen worden niet meer gesignaleerd in de oproepsignalering maar kunnen nog wel worden afgedrukt via de nieuwe knop ‘overzichten’.
  • Geweigerde aanbiedingen met een ‘weigerdatum’ ouder dan een jaar voor peildatum, worden wel automatisch gesignaleerd aangezien de werkgever na een jaar weer verplicht is om een nieuwe aanbieding te doen.
  • Als er een aanbieding (‘aangeboden’) is gedaan maar nog niet geaccepteerd of geweigerd, dan zal deze gewoon in oproepsignalering blijven terugkomen.
  1. Nieuwe knop overzichten

Via deze nieuwe functie kan er een overzicht getoond worden van alle uitzendkrachten die een aanbieding hebben gekregen, geaccepteerd of geweigerd.

  1. Verloond aantal uren

Niet alleen de gewerkte uren maar ook de direct uitbetaalde en afgerekende reserveringen worden vanaf nu aan meegeteld in het ‘verloond aant. uren’.

Lees verder...